Are we ROME?
Împărați senili ori nebuni. Pandemii. Declin economic. Barbari la frontierele
imperiului. Declin valoric. Declin al familiei. Infanticid. Declin al
cunoașterii meseriilor și al practicii agriculturii. Migrații necontrolate.
Conflicte armate numeroase. Dispute interne între împărați și Senat.
Conspirații politice. Trimiterea în exil ori ștergerea din memorie a
împăraților indezirabili. Acestea erau unele din simptomele declinului Romei
acum 1700 de ani. Ele sunt discutate cu lux de amănunte de Kyle Harper in The
Fate of Rome, Climate, Disease, and the End of an Empire / Soarta Romei:
climă, boli și sfârșitul unui imperiu (2017).
Atrage atenția în mod
special capitolul intitulat Judgment Day / Ziua judecății (paginile 246
-287)
Simptomele declinului de azi
Simptomele și traiectoria spre punctul final al Romei antice, descrise
de Harper in The Fate of Rome, se potrivesc asemenea unei mănuși cu simptomele
și declinul societății globale din zilele noastre. Cel mai puternic om din
lume, dl Biden, dă semne de epuizare mentală. Merkel, odată numită "mama
Europei", e dezorientată, iar partidul ei e în colaps. Xi asaltează, asemenea
unui barbar, Occidentul. Pandemiile de atunci sunt și astăzi. Plaga lui
Ciprian din Secolul III ne amintește de mulțimea pandemiilor din doar ultimii
20 de ani: Zika, West Nile Flu, Camel Flu, SARS, Bird Flu, Swine Flu, Mad Cow
disease, iar acum, COVID-19. Ele sunt dovada prezenței pandemiilor în
perioadele de declin al oricărei epoci istorice, inclusiv a celei prezente.
China,
Iranul, Coreea de Nord sunt țări "barbare" care își îndreaptă furia, dar și
armele de distrugere în masă, înspre Occident. Declinul valoric și al familiei
se manifestă peste tot. Tinerii nu mai văd niciun rost în familie, căsătorie
ori în a aduce pe lume copii. Jumătate din tinerii sud coreeni, de exemplu, nu
vor copii. [Link: http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210325000832...]
Declinul Romei e deci la scară mondială astăzi, am spune.
Hedonismul
roman își are paralele în zilele noastre, cu deosebirea că astăzi e globalizat
și că afectează toate clasele sociale și economice și, deci, majoritatea
covârșitoare a populației planetei. Generația tânără e mai puțin interesată să
învețe profesii noi. A fost ademenită să condamne "capitalismul" în favoarea
unui stil de viață mai lejer, cu mai puțină muncă, salarii mari, și beneficii
generoase care se extind din leagăn până la mormânt.
Migrațiile au
devenit permanente, în fiecare colț al lumii, încurajate de multe ori din
interior, dar și de organizațiile suprastatale.
Dar mai există o
paralelă care ne privește pe noi, creștinii, și pentru care suntem doar noi
responsabili. În veacurile ostile și dificile ale declinului și prăbușirii
Romei antice, în mijlocul haosului moral și al hedonismului de atunci, s-a
plămădit creștinismul, iar apoi s-a extins fără precedent. În momentele finale
ale Romei s-a produs triumful creștinismului. A apărut o lume nouă. Ieșită din
haos. O viziune nouă. O perspectivă nouă. Învățături noi de genul Cetatea lui
Dumnezeu și Cetatea Omului (St Augustine).
Da, suntem, putem spune
cu multă certitudine, Roma. Putem însă spune că, la fel ca și creștinii Romei,
noi creștinii de azi suntem în ascensiune? Că pe măsură ce declinul secular
devine tot mai vizibil valorile creștine devin tot mai pronunțate? Că devenim
mai sârguincioși în alfabetizarea personală în valori, dar și a lumii în
declin în mijlocul căreia trăim? A lumii în care Dumnezeu a rânduit să trăim?
Pentru vremuri ca acestea, asemenea Esterei?
Restricții noi, pandemie perpetuă și distrugerea drepturilor noastre constituționale
Restricțiile care au intrat in vigoare recent ne amintesc si ele de Roma
in declin. Ele par ireale și mai groaznice decât cele de acum un an. Putem
spune, cu o mare doză de acuratețe, că noile restricții dovedesc falimentul
"experților", al politicienilor și al tribunalelor. Suntem, în realitate,
niște prizonieri ai unei politici fără capăt și necruțătoare împotriva
cetățeanului de rând. În numele, ni se spune, protejării cetățeanului, noi,
cetățenii, suntem din nou demonizați, tratați cu dispreț, echivalați cu
inamicul numărul unu al statului și cauza principală pentru care pandemia încă
bântuie.
Ceva nu e în regulă. Putem spune că noile restricții sunt
cele mai radicale și anti-cetățean de după revoluție. În decembrie 1989
comuniștii au impus starea de alertă ori asediu și trebuia să stăm în casă.
Eram opriți pe stradă la fiecare intersecție a drumurilor de către oameni
înarmați care ne amenințau pentru că eram pe stradă. Din fericire, generația
de atunci, sătulă de restricții, și-a pierdut frica, a ieșit în stradă și și-a
dobândit libertatea.
Acest lucru, însă, nu se poate face astăzi.
Mulți dintre noi ne-am obișnuit cu restricțiile. Așa a fost și pe vremea
comunismului. Mintea noastră raționalizează și justifică restricțiile. Ca
urmare, ne supunem, ca restul europenilor. Jurnaliștii polonezi se plâng de
același lucru în Polonia: polonezii s-au obișnuit cu mai multe restricții și
mai puțină libertate. Acest efect al pandemiei nu e de bun augur.
După
13 luni de pandemie trebuia să învățăm din erorile trecute. Dar nu am învățat.
Inamicul invizibil e încă în mințile noastre. China ne-a făcut tuturor viețile
mizerabile, iar politicienii adaugă la această pacoste. Uimește, de exemplu,
imensitatea restricțiilor, în număr, impact și severitate. Uimește lipsa de
inteligență și înțelepciune pentru desemnarea acestor restricții. Cum, adică,
să ne impună statul între ce ore avem voie să ne exercităm drepturile
constituționale, să participăm la slujbe religioase de Sfintele Paște, câte
ore, și cum? Simplu spus, statul nu are autoritatea să impună restricții pe
exercitarea libertății religioase și a practicilor religioase. Agresivitatea
statului îngrijorează. Statul își arogă autoritatea să spună Bisericii când și
în ce condiții ne putem exercita drepturile.
Tribunalele ne-au inchis usile
Din nefericire, tragedia cetățeanului de rând din România este că, spre
deosebire de cetățeanul unei democrații mature, nu poate ataca aceste
restricții în tribunale. Regretam lipsa de incisivitate a tribunalelor țării
pentru protejarea libertăților noastre în vremuri dificile. E una să pronunți
o decizie favorabilă cetățeanului în vremuri de liniște, dar alta să ai
curajul să scurtezi brațul autoritar al statului în vremea unei pandemii.
Creștinii altor țări au câștigat, în tribunale, mai fiecare
bătălie împotriva autorităților care le impuneau restricții. Restricțiile
demonstrau ostilitate față de religie, o situație care pare să existe și în
România. Săptămâna trecută și creștinii Scoției au câștigat o mare bătălie în
tribunele, reușind să anuleze restricțiile impuse de seculariștii radicali ai
Scoției asupra libertății creștinilor de a se aduna la închinare. Dar în
România, Curtea Constituțională continuă să accepte rolul de "părinte" docil
care din când în când dă peste nas grupurilor parlamentare și ignoră aproape
în întregime pericolele impuse de stat la adresa libertăților noastre
constituționale.
Alianta Familiilor pentru Romania
Comments
Post a Comment